ruudenalinenaarzuidwestindia.reismee.nl

Dag 6 Backwaters Kerala

Om 8:15 uur zou de bus ons oppikken dus een vroege start van de dag. Hooguit 5 minuten te laat komt het busje voorrijden. Ee waren nog 2 stoelen vrij dus wij waren de laatste die opgepikt werden. We gaan naar de Kerala backwaters. Een enorm watergebied, een getijden-delta met allemaal kleine vertakkingen. Ondanks dat het water half zout is vind je veel begroeiing aan de zijkanten waar af en toe een dorpje verschijnt. Op weg er naartoe in de bus zien we veel schoolkinderen in hun schooluniforms en hele families op 1 scooter. Natuurlijk dragen velen geen helm. Na anderhalf uur arriveren we bij onze gids die de hele dag ons begeleidt en dingen verteld. Er komt nog een groepje mensen bij en we gaan vervolgens op de boot, een vroegere rijstboot. De boot wordt voortbewogen vergelijkbaar zoals in Venetië. Het wordt door twee mannen gedaan en het is zwaar werk en dan ook nog eens in de blakende zon. Wij zitten allen onder een overkapping ons te vergapen aan jet mooie uitzicht. Wederom een contrast.... We gaan langs een bedrijfje wat schelpen en kolen verwerkt tot calciumhydroxide, een poeder wat diverse toepassingen heeft o.a. kunstmest en als vulmiddel in latex om op muren te smeren. Ook zien we hoe kokostouw met de hand gemaakt wordt van een gedeelte van de schil van de kokosnoot. Bijzonder interessant. Normaal gesproken gaan we ook nog langs winkels maar vanwege een staking zijn deze niet open. Kerala blijkt sterke vakbonden te kennen en er zijn vaak stakingen.
Tijdens de middag wordt ons een lunch geserveerd op een bananenblad. Het is een heerlijke curry. De man naast ons eet zoals het hoort: met zijn rechterhand. Wij wagen ons er toch maar niet aan, toch maar die lepel gebruiken. Daarna vervolgen wij onze weg door de backwaters, dit keer de smalle wateren en we worden dan ook opgesplitst in twee groepen om in twee smalle boten verder te gaan. De uitzichten zijn prachtig. Er wonen ook best nog veel mensen langs de backwaters. Onze gids vertelt dat de jongeren er wegtrekken, gaan studeren en/of werken. Ze sparen de daaropvolgende 10-15 jaar en werken dikwijls in de Emiraten om vervolgens terug te gaan en jaja met pensioen te gaan. Aan het eind van de middag gaan we weer de bus in en zijn we rond 18:00 uur weer in onze homestay. Het was plakkerig warm dus onze douche was heerlijk. Dit keer hebben we ook warm water, in Varkala was alleen koud water en ondanks dat het zo warm is, is een koude douche toch even slikken. Vanwege de uitgebreide lunch hebben we vanavond licht gegeten. Nu even lekker relaxen op ons dakterras ;-)

Ina

Super om te lezen hoe inventief en creatief de bewoners zijn met de materialen die zich uit de natuur aanbieden!

Monique

Zucht..ik ga ook mijn dakterras maar eens opzoeken. Lekker over Boskant uitkijken bij -30 graden.......

Carla

Ja, ik ga ook lekker nog even een drankje doen op het balkon, warme chocolademelk of gluhwein of zo. Misschien steek ik er een pluutje in, lijkt het nog wat.

Carla

Zeg, wat verrukkelijk allemaal. En leerzaam ;o), echt leuk! Onderwijs ons nog maar wat meer de komende weken!

Cecil

Wat een andere wereld, geweldig om dit allemaal te zien en mee te maken, groetjes Cecil