ruudenalinenaarzuidwestindia.reismee.nl

Dag 7 Thekadi

Vandaag wilen we naar Thekadi. Thekadi is een natuurreservaat op de grens van twee staten: Kerela en Tamil Nadu. Thekadi ligt ongeveer 8 uurtjes met de bus van ons verwijderd, op doordeweekse dagen 6 uur met de taxi op circa 180 km afstand van ons hotel in Kochi. Het park telt nog 34 tijgers, ook vind je er olifanten, apen en stokstaartjes en natuurlijk nog veel meer beesten.

De dag begint byzonder. Al tijdens ontbijt informeert men ons van een algemene staking vandaag. Niet alleen zullen alle winkels gesloten zijn, ook het vervoer ligt stil. Geen vrachtvervoer en erger voor ons: ook geen bussen. De vakbonden zijn erg sterk hier en ook geen enkele taxi wil het risico lopen om ons te brengen. Immers zou dit niet goed vallen bij hun aan de stakers solidaire colegae. Gelukkig kon na kordate bemiddeling van de hoteleigenaresse er een chauffeur bereid gevonden worden om ons in zijn priveauto weg te brengen,

Om half elf reed een witte auto voor met een plaat voor de voorruit : "UK PRESS". De chauffeur legde uit dat dit hem een excuus zou bezorgen, in geval dat hem iets zou worden gevraagd.

De chauffeur, Munnir, meed in het begin alle doorgaande wegen, vooral die in Kochi, waar de stakingsdrift het grootst is. Vooral in de stad reed hij zeer snel om te voorkomen dat lastige mensen uit nijd stenen naar zijn auto zouden gooien. Toch kon hij niet voorkomen dat een groep demonstanten op ons pad kwam. Eenmaal bijna ingeslotten lukte het hem nauwelijks, en ons natuurlijk ook niet, om onze zenuwen te verbergen. Manmoedig opende Munnir zijn raam en schreeuwde: "laat ons door, dit is de pers". Sommige demonstranten keken argwanend in de auto, zagen ons zitten, maar maaakten toch schoorvoegend ruimte.

Zo vervolgen we onze reis. Omdat er bijna geen verkeer op de weg is komen we al na 4 uurtjes rijden aan op onze bestemming.

In Thekadi bezoeken we eerst een kruidentuin met peperplanten, kruidnagel, gember en allerlei andere kruiden, waarvan we de bloeiwijze, toepassing en ook medicinale werking krijgen uitgelegd.

De kaartjes voor het park schaffen we alvast aan voor de volgende dag. We besluiten de dag met een indische maaltijd, waar veel van deze specerijen in zijn verwerkt.

janneke

Haha, dat is toevallig. Wij zitten sinds een week aan de gemberthee met kurkuma omdat het zo gezond is.
Lekker is het niet echt, maar het went wel..