ruudenalinenaarzuidwestindia.reismee.nl

Dag 13 Mudumalay en Mysore

Ja, gisteravond hebben we meegedanst dus we kunnen nu een van de hindu dansen ;-). Het is op video vastgelegd. Helaas heb ik de speechende Ruud niet kunnen vastleggen aangezien ik geacht werd naast hem te staan en we een sjaal over onze gemeenschappelijke schouders gedrapeerd kregen......

Vanochtend om half 8 werden we opgehaald om wederom een onderdeel van het hindu festival te beleven. Dit keer het over hete kolen lopen door een aantal mannen en vrouwen voorafgegaan door allerlei rituelen alsook erna. Dit doen ze om hun zonden te laten vergeven en hun dienstbaarheid aan de goden te bewijzen. Heel bijzonder om te zien en bij te wonen. Daarna werden we nog uitgenodigd bij een van de medewerkers van het hotel zijn eigen huis. Een eenvoudig huis met vier kamers: een keuken, woonkamer, opslagkamer die tevens dienden als slaapkamer en een 'echte' slaapkamer. Een enorme moestuin bij het huis alsook geiten, een koe en twee honden. In het huis sliepen hij, zijn vrouw, zijn vader en een van zijn dochters. Zijn vrouw had bananenbeignets gebakken, heerlijk! Daarna terug naar het hotel, rugzakken inpakken, nog een klein ontbijt (na vier beignets pp zaten we al best vol) en toen met de jeep weggebracht naar het busstation. Ik rekende erop dat wij in een gewone bus zouden komen te zitten wat een zeer oude bus betekent met tralies voor de ramen en propvol zit, een soort gevangeniswagen. Dat bleek niet het geval, een kleine tourbus met voldoende ruimte kwam voorrijden dus dat was riant. In een kleine drie uur kwamen we aan in Mysore. Nog een olifant met een baby olifant gezien, zo leuk.

We hadden dezelfde ochtend nog snel een hotel geboekt in Mysore. We merken dat het wel fijn is een hotel te hebben op het moment dat we een plaats binnen komen. Het hotel ligt heel centraal en was wat duurder wat we tot nu toe gewend waren, wel 70 euro voor twee nachten :-) maar we hebben een rooftop zwembad. Wat was dat lekker na de busreis! Het is hier nl. in dit gedeelte van India erg heet, rond de 35 graden.

Na het zwembad de stad in, wat een overgang na de stille bush.... al dat getoeter weer en het drukke verkeer. We zijn naar een markt geweest waar ze verfpoeders in prachtige kleuren verkopen voor de stip op het voorhoofd, bloemenkransen van o.a. jasmijn, fruit, groenten en kruiden.

Vanavond lekker gegeten, tot nu toe vrijwel uitsluitend vegetarisch gegeten om darmproblemen te voorkomen. Dit lukt niet helemaal, we zijn beide al even de klos geweest. Vooral het water kan de boosdoener zijn. We drinken nogal eens koffie en thee dus dat kan een keer fout gegaan zijn. Water drinken we alleen uit flessen en zelfs onze tanden poetsen doen we met water uit een fles.

Morgen gaan we naar het paleis van Mysore, de zijde markt en tempels.

Monique

Knap, 4 beignets en dan nog een 'klein' ontbijt.....;-)....heb je nog verfpoeder gekocht? Je kunt ook mooie stippen op je ogen maken....De zijde markt lijkt mij geweldig! Enjoy!

Carla

Ruud, hoe zijn de pinda's daar? Ik vind alles even bijzonder om te lezen! En hoe zit dat met die koe, zijn die daar niet heilig? Mogen ze die wel gewoon houden bij huis? Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verslag, tot die tijd: zwem ze (tussen de bedrijven door)!

Cecil

Wat beleven jullie veel, jullie zijn er "echt uit", nog heel veel plezier en groetjes van ons, Ad en Cecil

Ina

Lieve ruud, zit jij opgevouwen in die bussen daar? Vast ook een hele belevenis dat alleen al!