ruudenalinenaarzuidwestindia.reismee.nl

Dag 10 Rondom Munnar

Vanmorgen om 8:00 uur ontbijt in onze homestay, toast met omelet en een Indiaas broodje met curry. Dat laatste valt 's ochtends nog steeds niet mee..... Om 9:00 uur staat onze gids klaar om ons en Dawn, een Engelse dame, die met ons mee zal gaan, wegwijs te brengen in de omgeving. We gepaan met de auto. We starten de tour met de spicegarden en krijgen wederom uitleg over diverse kruiden, dit keer niet de keukenkruiden maar de kruiden te gebruiken bij gezondheidsproblemen. Niet alles konden we volgen, de man sprak verschrikkelijk snel en daarna was natuurlijk de mogelijkheid allerlei lotions te kopen voor werkelijk allerlei kwaaltjes, van diabetes tot haaruitval, van rugpijn tot concentratieproblemen. De volgende stop is het theemuseum. We kregen een film te zien over hoe het theeplukken georganiseerd is, het gehele productieproces van thee en een tentoonstelling met wat geschiedenis. Daarna natuurlijk een kop thee gedronken. Vervolgens gaan we naar de mountaintop view. Onderweg zien we mooie vergezichten, komen langs marktjes, bij een meer waar de Indiase mensen varen en flaneren. Het was overal erg druk want ook hier is het weekend. Bovenaan de berg gekomen, worden we beloond met een geweldig uitzicht. Vele foto's worden geschoten maar ook wij zijn een bezienswaardigheid en worden op selfies en foto's gezet ;-). Daarna de terugweg, het is inmiddels 16:00 uur. We zien nog een groot aantal apen in de bomen hangen en spelen en een reuze eekhoorn die op een tak van de boom ligt te slapen. Rond kwart voor 6 zijn we weer in onze homestay. Straks lekker eten en daarna proberen of we eindelijk weer wat foto's kunnen plaatsen. Het weer is goed, steeds rond de 30 graden en geen spatje regen terwijl het hier zo groen is! De meeste mensen zijn hier vriendelijk en een aantal spreken zeer goed Engels. Vandaag hebben we weer het e.e.a. gehoord van onze gids over allerlei dagelijkse dingen in India, erg boeiend.

We zouden graag heel veel spullen hier vandaan meenemen maar ja, onze rugzakken kunnen helaas dat niet aan. Dus nu alvast de hoop op zakken met kaneelstokken, gemberwortels, kurkumawortels etc. maar meteen de grond in boren....

Dag 9: Munnar Hills

Na het eenvoudige ontbijt, welke de familie van ons hotel ons bereidt, delen we, samen met een Deens echtpaar een taxi naar Munnar. Het zeer hoog in de bergen gelegen dorpje ligt ongeveer 130 km noordelijk van Thekadi. Hoewel de weg erg slecht te berijden is: sommige delen zijn haast onverhard, leidt de route ons langs prachtige vergezichten. Langs de kant wuiven de kaneelbomen, cashew-notenbomen, peperstruiken en bananenplantages in de stevige bries, welke soms in de dalen waait, ons vrolijk tegemoet.

De rit duurt bijna 4 uur, welke we frequent onderbreken voor een foto, een bezoek aan een winkel of een kop verse koffie of thee. Tijdens de rit vertelt het Deense echtpaar ons over hun drieweekse Ayurveda-kuur in een kliniek in Kerela, waar beide echtlieden een vrij intensieve behandeling hebben ondergaan, maar waar ze tot dusver geweldig veel baat bij ondervonden.

In de middag, rond half twee bereiken we ons hotel: Green Valley Vista, welke we gisteren via de vorige hoteleigenaar hadden geboekt, op voorwaarde dat we de bovenste kamer mochten, welke op het balkon een prachtig uitzicht biedt op de heuvels rond Munnar. In een winkeltje, in de buurt van ons hotel vind ik een zakje pinda's, gekruid op Indiase wijze, welke natuurlijk al snel een aan een grondig vergelijkend warenonderzoek wordt onderworpen.

''s Avonds lopen we door de theevelden en zien de zonsondergang vanaf een heuvel op een kei in het midden van een plantage. We hebben leuk contact met andere gasten in het hotel en dineren samen. Om half tien zitten we op het balkon in onze kamer lekker uit te puffen van onze negende dag in India.

Dag 8 Periyar National Park

Vanochtend om half 7 ging de wekker, een half uurtje om ons gereed te maken voor het bamboo raften in het National Park. De kaartjes hadden we gisteren gehaald maar we moesten nog apart toegang kopen voor het park, wat op de dag zelf moest gebeuren. Rond kwart over 7 waren we bij de startplek. Ontbijt was inclusief in de tour dus dat hoefden we van te voren niet te doen. In onze groep een drietal Engelse dames van rond de 65, vriendinnen die al jarenlang in februari een verre reis maakten en ze beschikten over enorm veel Engelse humor. Daarnaast nog een gezin uit Zwitserland. We kregen een rugzak uitgereikt met daarin het lunchpakket, een literfles water en een appel. Tevens konden we daarin onze eigen rugzakje doen. Eerst was het anderhalf uur wandelen door de jungle. Hm, dit hadden we niet meegekregen dus daar liepen wij op onze sandalen.... Ging gelukkig allemaal goed, het was geen bloedzuigerseizoen aldus een van de rangers die ons begeleidde. Op de wandelroute hoorde we na ongeveer een half uur olifantgetrompetter. Direct gingen twee rangers de richting van het geluid op en even later werden we gewenkt, ze hadden de olifant gespot. toen wij daar ook aankwamen, zagen we de olifant. Niet echt heel dichtbij maar we zagen haar wel. Superleuk!! Daarna tijdens de wandeling geen wild meer gezien, wel veel soorten vogels. Aangekomen bij de Periyar rivier eerst ontbijten. De lunchbox zat vol met allemaal lekkere zoete broodjes en koek, smaakte goed. Daarna volgde het bamboo raften. Twee rangers per raft moesten roeien.... Dit ging niet echt heel erg vlot, vooral doordat het erg waaide. Op een gegeven moment zagen we een groep wild dogs die iets aan het eten waren. We meerden aan om te kijken, de wild dogs waren verdwenen en er lag een stuk hert. Klik klik klik foto's gemaakt en terug op het vlot, verder varen en we zien de wild dogs weer verschijnen. Kort daarna was de tocht al weer voorbij. Weer terug wandelen, horen wederom een olifant trompetteren maar zagen haar dit keer niet. Rond 13:00 uur terug bij het hotel, even lekker chillen op ons balkon met uitzicht op een prachtige tuin en kwart voor 4 werden we opgepikt voor een jeepsafari. Nou, dat was de miskoop van de vakantie tot nu toe. We reden niet in het park maar er omheen, we hebben geen wild gezien. De jeeptocht was op zich leuk maar daar deden we het niet voor. Prachtige vergezichten dat was het enige goeds eraan. De chauffeur wilde ons nog een massage bij 'a good friend' aansmeren en hij zei tussen neus en lippen door dat hij heel hard moest werken en weinig verdiende. Tsssss, we hebben toch echt heel veel andere mensen gezien die echt veel harder moeten werken dan toeristen rondrijden in een jeep, en hij was 'al' 27. Het woord snotneus kwam in mij op.

Bij de host van onze homestay navraag gedaan voor de bus naar Munnar voor morgen. Hij wist te vertellen dat een ander stel in het hotel met de taxi naar Munnar ging en dat wij misschien de taxi konden delen. Dat wilden wij en zij wel dus dat is mooi geregeld: morgenochtend om 10:00 uur richting Munnar.

Dag 7 Thekadi

Vandaag wilen we naar Thekadi. Thekadi is een natuurreservaat op de grens van twee staten: Kerela en Tamil Nadu. Thekadi ligt ongeveer 8 uurtjes met de bus van ons verwijderd, op doordeweekse dagen 6 uur met de taxi op circa 180 km afstand van ons hotel in Kochi. Het park telt nog 34 tijgers, ook vind je er olifanten, apen en stokstaartjes en natuurlijk nog veel meer beesten.

De dag begint byzonder. Al tijdens ontbijt informeert men ons van een algemene staking vandaag. Niet alleen zullen alle winkels gesloten zijn, ook het vervoer ligt stil. Geen vrachtvervoer en erger voor ons: ook geen bussen. De vakbonden zijn erg sterk hier en ook geen enkele taxi wil het risico lopen om ons te brengen. Immers zou dit niet goed vallen bij hun aan de stakers solidaire colegae. Gelukkig kon na kordate bemiddeling van de hoteleigenaresse er een chauffeur bereid gevonden worden om ons in zijn priveauto weg te brengen,

Om half elf reed een witte auto voor met een plaat voor de voorruit : "UK PRESS". De chauffeur legde uit dat dit hem een excuus zou bezorgen, in geval dat hem iets zou worden gevraagd.

De chauffeur, Munnir, meed in het begin alle doorgaande wegen, vooral die in Kochi, waar de stakingsdrift het grootst is. Vooral in de stad reed hij zeer snel om te voorkomen dat lastige mensen uit nijd stenen naar zijn auto zouden gooien. Toch kon hij niet voorkomen dat een groep demonstanten op ons pad kwam. Eenmaal bijna ingeslotten lukte het hem nauwelijks, en ons natuurlijk ook niet, om onze zenuwen te verbergen. Manmoedig opende Munnir zijn raam en schreeuwde: "laat ons door, dit is de pers". Sommige demonstranten keken argwanend in de auto, zagen ons zitten, maar maaakten toch schoorvoegend ruimte.

Zo vervolgen we onze reis. Omdat er bijna geen verkeer op de weg is komen we al na 4 uurtjes rijden aan op onze bestemming.

In Thekadi bezoeken we eerst een kruidentuin met peperplanten, kruidnagel, gember en allerlei andere kruiden, waarvan we de bloeiwijze, toepassing en ook medicinale werking krijgen uitgelegd.

De kaartjes voor het park schaffen we alvast aan voor de volgende dag. We besluiten de dag met een indische maaltijd, waar veel van deze specerijen in zijn verwerkt.

Dag 6 Backwaters Kerala

Om 8:15 uur zou de bus ons oppikken dus een vroege start van de dag. Hooguit 5 minuten te laat komt het busje voorrijden. Ee waren nog 2 stoelen vrij dus wij waren de laatste die opgepikt werden. We gaan naar de Kerala backwaters. Een enorm watergebied, een getijden-delta met allemaal kleine vertakkingen. Ondanks dat het water half zout is vind je veel begroeiing aan de zijkanten waar af en toe een dorpje verschijnt. Op weg er naartoe in de bus zien we veel schoolkinderen in hun schooluniforms en hele families op 1 scooter. Natuurlijk dragen velen geen helm. Na anderhalf uur arriveren we bij onze gids die de hele dag ons begeleidt en dingen verteld. Er komt nog een groepje mensen bij en we gaan vervolgens op de boot, een vroegere rijstboot. De boot wordt voortbewogen vergelijkbaar zoals in Venetiรซ. Het wordt door twee mannen gedaan en het is zwaar werk en dan ook nog eens in de blakende zon. Wij zitten allen onder een overkapping ons te vergapen aan jet mooie uitzicht. Wederom een contrast.... We gaan langs een bedrijfje wat schelpen en kolen verwerkt tot calciumhydroxide, een poeder wat diverse toepassingen heeft o.a. kunstmest en als vulmiddel in latex om op muren te smeren. Ook zien we hoe kokostouw met de hand gemaakt wordt van een gedeelte van de schil van de kokosnoot. Bijzonder interessant. Normaal gesproken gaan we ook nog langs winkels maar vanwege een staking zijn deze niet open. Kerala blijkt sterke vakbonden te kennen en er zijn vaak stakingen.
Tijdens de middag wordt ons een lunch geserveerd op een bananenblad. Het is een heerlijke curry. De man naast ons eet zoals het hoort: met zijn rechterhand. Wij wagen ons er toch maar niet aan, toch maar die lepel gebruiken. Daarna vervolgen wij onze weg door de backwaters, dit keer de smalle wateren en we worden dan ook opgesplitst in twee groepen om in twee smalle boten verder te gaan. De uitzichten zijn prachtig. Er wonen ook best nog veel mensen langs de backwaters. Onze gids vertelt dat de jongeren er wegtrekken, gaan studeren en/of werken. Ze sparen de daaropvolgende 10-15 jaar en werken dikwijls in de Emiraten om vervolgens terug te gaan en jaja met pensioen te gaan. Aan het eind van de middag gaan we weer de bus in en zijn we rond 18:00 uur weer in onze homestay. Het was plakkerig warm dus onze douche was heerlijk. Dit keer hebben we ook warm water, in Varkala was alleen koud water en ondanks dat het zo warm is, is een koude douche toch even slikken. Vanwege de uitgebreide lunch hebben we vanavond licht gegeten. Nu even lekker relaxen op ons dakterras ;-)

Dag 5 Kochi

Na het drinken bij Juice Shack gisteravond pakte we onze schoenen weer, tenminste dat was de bedoeling... Er was nog maar 1 sandaal van Ruud en deze was echt nergens te vinden. Een van de mensen van Juice Shack ging samen met een man van een winkel tegenover een steegje in en kwamen terug met de sandaal. Een van de honden die op straat liepen, had m meegenomen! Dit gebeurde soms wel eens. In het hotel aangekomen onze rugzakken zoveel mogelijk ingepakt want de volgende dag vertrekken we naar Kochi.

Eerst nog een een ontbijt op het terras van ons hotel, laatste dingen inpakken en dan uitchecken. Er wordt een tuktuk voor ons besteld en deze staat vijf minuten later voor onze neus. Deze bracht ons naar het treinstation in 10 minuten tijd. Daar was het een drukte van jewelste en wat een bedrijvigheid. Veel backpackers ook. Handige dingen voor reizigers is bijna overal free WiFi (niet altijd even sterk genoeg maar ok) en in cafe's en hotels Engelse boeken in kasten die je kunt meenemen/ruilen met een ander boek.
Het kopen van de treinkaartjes vormden geen probleem, alleen is het wederom moeilijk te vinden op welk perron we moeten zijn en waar we in de trein moeten zitten. Met veel rondvragen komen er er uiteindelijk wel. om 14:00 uur in Kochi en rond half 3 komen we met de tuktuk aan bij onze homestay. We hebben een slaapkamer, woonkamer en badkamer tot onze beschikking en een balkon. Een zeer doortastende gastvrouw die meteen voor morgen de door ons gewenste tour regelt. Hierover morgen meer. De rest van de dag en avond besteed aan het wandelen door de stad waar ook nog wat Nederlandse invloeden te vinden zijn. De stad valt ons wat tegen, wel bijzonder zijn de Chinese visnetten in de haven. We hadden nog graag de spovermaken bezocht maar deze was rond 17:00 uur gesloten en het was inmiddels 18:00 uur :-(

Foto's laten op zich wachten in Varkala

Helaas lukt het ons niet foto's te plaatsen, de WiFi is hier niet zo sterk.

Dag 4 Varkala cliff

Vroeg uit de veren voor een yoga klas. De jetlag is er bij ons nog niet helemaal uit en wakker worden we alleen als de wekker vervelend lang doorsnerpt.

De yogaleraar wachtte al op ons op een dakterras in de buurt en had de matjes al keurig klaargelegd. Gedurende anderhalf uur voerde hij ons door de grondbeginselen van de met 'hindi' doorspekte yogatermen. Hij deed het uitstekend. (300 roepies pp). Leuke ervaring. Gaan we elders nog een keer doen.

Na een kop koffie speelde de verdere ochtend zich af in de massagesalon. We hadden beiden een full body massage volgens de ayurveda techniek: veel massageolie waarvan men zegt dat ze de kwade sappen uit je lijf verdrijven. Na afloop was Ruud als de masseurs bekaf enAline zeer ontspannen. Voor 1000 roepies per persoon, zeg ongeveer dertien euro werden we ruim een uur als door een bakker die zijn deeg behandeld langzaam fijngekneed.

In de avond genoten we onze laatste maaltijd alhier. Met een beetje weemoed, want Varkala cliff is een mieters mooi plekje. In een indiaas tentje waar je alleen met blote voeten naar binnen mag (The Juice Shack) sloten we de avond af met een fruitshake.